Sitemapa na stronie – drogowskaz dla Google’a

Często podejmując działania SEO szukamy dodatkowych czynników rankingowych, sięgamy po zaawansowaną optymalizację i wydajemy duże budżety na link building. Jednak to wszystko może okazać się niewystarczające, jeśli pominiemy podstawy. A jednym z pierwszym kroków do dobrego SEO, jest właśnie właściwe przygotowanie Sitemapy na stronie. Jak to zrobić?

Czym jest mapa witryny?

W największym uproszczeniu, mapa witryny jest plikiem XML, zawierającym adresy URL podstron należących do danej witryny. Informując jakie treści są dostępne oraz jak do nich dotrzeć, mapa strony pełni funkcję swego rodzaju nawigacji – drogowskazu poprawiającego i usprawniającego pracę robotów wyszukiwarek. Oprócz linków zawiera ona także dodatkowe informacje, m.in. daty ostatnich aktualizacji.

Mapy witryny, jako narzędzia ulepszające indeksowanie stron są szczególnie istotne w przypadku portali, które:

– mają tysiące stron lub głęboką architekturę
– często dodają nowe strony
– często zmieniają zawartość istniejących stron
– posiadają słabe linkowanie wewnętrzne lub tak zwane orphaned pages
– nie zadbały o silne linkowanie zewnętrzne

Jak stworzyć mapę witryny?

Stworzenie własnej mapy witryny jest prostsze niż może się z początku wydawać. W przypadku systemów CMS, takich jak WordPress czy Drupal, mapa witryny może zostać utworzona przy użyciu prostych pluginów. Jeśli jednak nie korzystasz z CMS-ów, użyj generatora map witryn XML. Listę generatorów rekomendowanych przez Google znajdziesz na stronie https://code.google.com/archive/p/sitemap-generators/wikis/SitemapGenerators.wiki

Jednym z najbardziej popularnych narzędzi online jest XML-Sitemaps.com. W podstawowej, bezpłatnej wersji, XML-Sitemaps.com pozwoli Ci wygenerować sitemapę, zawierającą maksymalnie 500 wpisów. Dla bardziej rozbudowanych witryn, niezbędne będzie wykupienie poszerzonej wersji płatnej.

Wpływ mapy witryny na SEO

Mapa witryny ułatwia pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce, dlatego warto ją uwzględnić w procesie optymalizacji. Aby w pełni wykorzystać możliwości sitemapy, należy ją wgrać do narzędzi Google Search Console. Protokół sitemap ułatwia Google i innym głównym wyszukiwarkom łatwe zrozumienie struktury Twojej witryny podczas jej indeksowania.

Sitemapa Google Search Console
Przyzgotowaną i wgraną na serwer sitemape warto zgłosić do Search Console. Dzięki temu będziemy mogli śledzić postępy indeksowania i szybciej wyłapywać błędy związane z indeksowaniem.

Zalety mapy witryny z punktu widzenia SEO:

1. Plik sitemap.xml wyświetla wszystkie adresy URL z Twojej witryny. Dotyczy to również stron, które nie zostałyby znalezione przez wyszukiwarki.

2. Przy pomocy mapy witryny możesz ustalić priorytet indeksowania – określić, które strony są najważniejsze (choć Google nie potwierdza, że ten parametr ma wpływ na zachowanie crawlerów, warto z niego korzystać, dla świętego spokoju :)).

3. W mapie witryny uwzględnione są także informacje dotyczące daty aktualizacji („lastmod”) oraz częstotliwości zmian strony („changefreq”).

4. Dodanie mapy witryny do narzędzi Search Console umożliwia otrzymywanie informacji zwrotnych, dotyczących, między innymi stopnia zaindeksowania zgłoszonych URLI do indeksowania.

Decydując się na stworzenie własnej sitemapy, pamiętaj o regularnych aktualizacjach.