Copywriting – blaski i cienie tej profesji

Bycie niezależnym i samo decydującym o miejscu i sposobie pracy to coś, co wyróżnia freelancerów – wolnych strzelców, którzy sami są panami swoich zawodowych losów. Wiele osób marzy o zarabianiu w Internecie, z domu, na własną rękę, z dala od korporacyjnego wyścigu szczurów i ustalonych godzin pracy. Copywriting jest więc dla nich kuszącą profesją.

Copywriting – na czym polega?

Nie da się jednoznacznie zdefiniować tej profesji, choć chyba najłatwiej powiedzieć, że polega ona na pisaniu różnego rodzaju tekstów na zamówienie. Choć zauważyć trzeba, że do niedawna zajęcie to było kojarzone głównie z osobami tworzącymi treści reklamowe na potrzeby kampanii promocyjnych w agencjach reklamowych.

Copywriterem właściwie może zostać każdy, kto ma tak zwane lekkie pióro, lubi pisać i robi to dosyć szybko. Ot i cała filozofia – mogłoby się wydawać. Bez wątpienia jest to kuszący sposób na zarabianie w internecie, ale jak każda profesja ma swoje wady i zalety.

Blaski i cienie copywritingu

Niewątpliwą zaletą tej profesji jest niezależność – bycie panem swojego zawodowego losu.To od nas zależy kiedy i w jakich godzinach pracujemy oraz dla kogo piszemy. Nikt nie zagląda nam przez ramię, by kontrolować nasze postępy. Praca freelancera wymaga więc samodyscypliny i systematyczności. Profesja ta wymaga umiejętnego zarządzania swoim czasem, by odpowiednio dobierać zlecenia oraz planować ich realizację.

kawa
Wielu copywriterów podkreślą, że ogromną zaletą tego zawodu jest możliwość pracy z każdego miejsca na świecie. Ważne, aby mieć dostęp do internetu…i dobrej kawy 😉

Copywriting może być swojego rodzaju życiową przygodą, dającą mnóstwo satysfakcji. Choć tak naprawdę jest to ciężka praca. Pisanie tekstów na zamówienie może być dorywczym zajęciem, dzięki któremu w ciekawy i dosyć przyjemny sposób zarobimy być może pierwsze pieniądze. Jednak kiedy staje się to naszym zawodem, z którego się utrzymujemy, to trzeba mieć na względzie, że czekają nas wzloty i upadki, chwile radości i zwątpienia. Zwłaszcza kiedy będzie za mało zleceń lub będą wymagały pisania kilkunastu tekstów na jeden temat, a nas właśnie opuści wena twórcza i kończy nam się czas na realizację zlecenia.

Ponadto na początek stawki za pisane tekstów nie będą wysokie, co może po pewnym czasie skutecznie zniechęcać.

Trzeba najpierw wyrobić sobie markę, by zdobywać dobrze płatne zlecenia i nawiązać stałą współpracę ze zleceniodawcami.

Prowadzenie własnej działalności również może nie należeć do prostych zadań, z którymi trzeba się zmierzyć. Niemniej jednak własna działalność nie jest wymagana, aby zarabiać na pisaniu. Można korzystać z platform dla copywriterów.

Platformy i inne serwisy pomocne w szukaniu zleceń

Korzystając z platform dla copywriterów, ma się zlecenia podane jak na tacy, kwestia wybrania tych, które nam odpowiadają. Do najbardziej popularnych platform należą TextBookers, GoodContent czy TextBroker. To tylko przykład, ale lista podobnych platform jest większa.

Textbookers
Textbookers.com to jedna z popularniejszych platform copywriterskich w Polsce. Umożliwia zamawianie tekstów wielu rodzajów i o róznych stopniach zaawansowania.

Oprócz platform mamy serwisy takie jak Giełda Tekstów, gdzie można sprzedawać swoje gotowe teksty czy serwisy typu Useme czy Oferia, gdzie można znaleźć zlecenia na pisanie tekstów różnego typu. Jeśli jakieś zlecenie nas interesuje, musimy podać swoją ofertę, która może, ale nie musi zostać wybrana.

Stawki copywriterskie zależą od rodzaju tekstu i jego poziomu zaawansowanie merytorycznego

Stawki za teksty uzależnione są od ich jakości i wartości merytorycznych. Są zazwyczaj liczone za 1000 znaków ze spacjami i są bardzo różnorodne – do kilku do kilkudziesięciu czy kilkuset złotych.

Platformy dla copywriterów nie oferują im zawrotnych stawek za teksty, ale udostępniają je, więc nie trzeba ich szukać. Większe stawki można osiągnąć, podejmując bezpośrednią współpracę. Stawki więc są bardzo zróżnicowane.

Zasada jest jednak taka, że im bardziej wymagający merytorycznie tekst, tym stawki są większe.

Najczęściej spotykane rodzaje tekstów wraz ze średnimi stawkami za 1000 znaków ze spacjami netto:

preclowe (ok. 2-5 zł),

zapleczowe (8-10 zł),

tematyczne (15-30 zł) 

specjalistyczne (50-200 zł)

opisy produktu, ofert stron internetowych (8-30 zł)