CDN i wpływ na SEO

Przyglądając się działaniom konkurencji, czy podglądając sposób dostarczania treści przez liderów branży, widzimy, że rośnie popularności Content Delivery Network (CDN). Jako że w sieciach CDN drzemie ogromny potencjał, warto przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu.

Co to jest CDN

CDN (Content Delivery Network) to system serwerów rozproszonych na całym świecie, dostarczających strony internetowe do użytkowników, w oparciu o ich lokalizację geograficzną. Oznacza to, że duże ilości treści mogą być dostarczane szybko i bez przerw.

Korzystanie z CDN-ów niesie ze sobą wiele korzyści, między innymi:

– szybsze ładowanie treści w witrynie – funkcja ta jest szczególnie przydatna w celu zwiększenia wydajności witryn mobilnych
– możliwość poprawy wydajności strony poprzez kompresję obrazów
– optymalizację sesji użytkowników poprzez zmniejszenie liczby otwartych połączeń z serwerem
– szybkie skalowanie w przypadku dużego ruchu na stronie
– zapewnienie stabilności witryny poprzez zminimalizowanie ryzyka gwałtownych skoków natężenia ruchu
– poprawę wydajności witryny
– poprawę doświadczeń użytkowników (UX)

Wpływ CDN na SEO

Sieci CDN odgrywają ogromną rolę w optymalizacji szybkości stron internetowych. Jako rozwiązanie gwarantujące szybkie i efektywne dostarczanie treści, CDN staje się narzędziem umożliwiającym skuteczne pozycjonowanie witryny. Usługa ładowania strony z różnych serwerów i lokalizacji zapobiega awariom, minimalizuje ryzyko ataku, a także skraca czas wczytywania witryny.

Sieć CDN to narzędzie, które możemy wykorzystać w celu poprawy technicznych aspektów strony – czynników, które mają niemałe znaczenie dla pozycji witryny w rankingu.

Usługodawcy

Zainteresowani możliwościami sieci CDN mogą wybierać spośród wielu popularnych dostawców. Wśród nich, na szczególną uwagę zasługują:

Cloudflare – niezwykle popularna usługa dostarczania treści. Darmowy plan Cloudflare obejmuje podstawowe funkcjonalności bez konieczności podejmowania jakichkolwiek zobowiązań. Wśród głównych zalet usługi wymienić należy nieograniczoną przepustowość oraz łatwość konfiguracji. Dla profesjonalnych witryn i firm internetowych przygotowano płatne rozszerzenia w wersjach Pro, Business i Enterprise.

Jednym z liderów usługi CDN jest Cloudlare. Cechuje go darmowy pakiet na początek i stosunkowo łatwa konfiguracja.

Fastly – jedna z najbardziej popularnych komercyjnych sieci CDN. Zgodnie ze swoją nazwą, Fastly zapewnia imponująco szybki poziom wydajności. Sieć umożliwia wiele możliwości konfiguracji. Korzystanie z nich wymaga jednak pewnej wiedzy i doświadczenia. Z usług Fastly korzystają takie portale, jak The New York Times, Airbnb, Pinterest czy BuzzFeed.

KeyCDN – łatwa w użyciu, budżetowa sieć CDN; doskonały wybór dla początkujących użytkowników.

Incapsula – globalna sieć wykorzystująca inteligentne opcje buforowania i kontroli pamięci podręcznej, a także szybkie narzędzia do skutecznej optymalizacji witryny. Z usług sieci Incapsula korzystają, między innymi Siemens, Hitachi czy Carrefour.

OVH – szeroko rozpowszechniona globalna sieć CDN. Oferuje dobre rozwiązania, ale obecnie nie należy do ścisłej czołówki światowych CDN-ów.