Wdrożenie AMP w WordPressie – wszystko, co warto wiedzieć

Kolejne wyniki badania Megapanelu, czy Google Analytics, pokazują, że strony internetowe odwiedzamy głównie z poziomu telefonów komórkowych. Era mobile nie nadchodzi, ona już nadeszła dawno temu, a teraz rozsiadła się wygodnie w naszym salonie i swobodnie popija piwko patrząc na urządzenia desktopowe z góry. Niemal każdy ma pod ręką smartfon, gdzie szybko i wygodnie można skorzystać z wyszukiwarki, czy też sprawdzić aktualności na ulubionej witrynie. Rośnie również znaczenie AMP na WordPressie, które już od kilku lat jest lansowane przez Google.

Warto zapoznać się bliżej z tą technologią i rozważyć jej wdrożenie.

Czym jest AMP?

AMP, czyli Accelerated Mobile Pages to technologia, dzięki której ładowanie strony mobilnej odbywa się błyskawicznie. Proces ten odbywa się z częściowym pominięciem CSS i JS, co znacząco skraca czas pełnego wyświetlenia witryny. Jest to zdecydowanie najbardziej przyjazna użytkownikowi wersja mobilna strony. Z treści usuwane są wszystkie zbędne elementy, dzięki czemu witryna staje się o wiele lżejsza. Jest to równoznaczne z mniejszych zużyciem danych, co z pewnością docenią osoby, które posiadają limit danych mobilnych.

Trzeba podkreślić, że AMP ma bezpośredni wpływ na SEO. Strona staje się atrakcyjniejsza dla wyszukiwarki. Dla niektórych osób minusem może być nieco mniej efektowny design. Mobilna wersja witryny pozbawiona jest wszelkich dodatków, co bezpośrednio przekłada się na jej stan wizualny.

AMP MOBILE
Przy stronach z włączonym AMP, w wyszukiwaniach mobilnych zobaczymy ikonę błyskawicy.

Jak włączyć AMP na WordPressie?

Wdrożenie AMP na WordPressie nie jest skomplikowanym zadaniem. Pierwszym krokiem jest zainstalowanie wtyczki AMP. Jeśli chodzi o proces instalacyjny, to jest to jedyna czynność, którą musimy wykonać. Po uruchomieniu wtyczki do każdego naszego postu zostanie dodany sufix /amp.

Jak wyżej wspomniano, AMP mocno wpływa na wygląd naszego bloga. Właśnie dlatego warto przystosować design w wersji mobilnej. W tym celu instalujemy wtyczkę Yoast SEO. Następnie instalujemy Glue for Yoast SEO & AMP – to właśnie ona pomoże nam dostosować stronę mobilną.

Po uruchomieniu wtyczki możemy wybrać elementy, które mają zostać wyświetlone na urządzeniach mobilnych. To od nas zależy to, jak bardzo zostanie „odchudzony” blog. Ponadto możemy szczegółowo zdecydować o tym, jak będę prezentować się posty. Wybieramy m.in. kolor linków, obrazek główny, kolor nagłówka, a także wiele innych. Ważne jest to, aby design strony mobilnej nie różnił się od klasycznej wersji witryny. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że użytkownik musi mieć pewność, że trafił na właściwego bloga. Zbyt duże różnice mogłyby wzbudzić dezorientację.

Wpływ AMP na SEO

AMP ma szczególne znaczenie dla osób, które dążą do optymalizacji SEO. Szybsze ładowanie strony mobilnej może przełożyć się na wyższą pozycję witryny w wyszukiwarce Google. Przede wszystkim AMP zmniejsza ilość odrzuceń witryny. Przy naszym blogu będzie znajdować się ikonka błyskawicy, co dla bardziej świadomych internautów może być powodem do częstszego klikania w ten wynik wyszkiwania . Google odczytuje nasze treści, jako wartościowe, co oczywiście działa na naszą korzyść.

Czy taka jest przyszłość stron?

Technologia AMP jest niezwykle popularna i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Wielkim plusem tego rozwiązania jest bezproblemowe wdrożenie. Instalacja wtyczki to kwestia kilku minut. Ponadto relatywnie łatwo i szybko możemy przystosować mobilną wersję strony do własnych upodobań. Dzięki temu uzyskamy spójność pomiędzy wersją klasyczną a mobilną.

Szybkie ładowanie strony to wygoda dla użytkowników, a także korzyści dla twórców strony. W ten sposób możemy wypracować wyższą pozycję w wyszukiwarce, a tym samym zwiększyć ruch na prowadzonym blogu.